Something in me ayee.. - Reisverslag uit Carlow, Ierland van Ruben Scheper - WaarBenJij.nu Something in me ayee.. - Reisverslag uit Carlow, Ierland van Ruben Scheper - WaarBenJij.nu

Something in me ayee..

Blijf op de hoogte en volg Ruben

14 September 2014 | Ierland, Carlow

Zondagavond 14 september, ongeveer anderhalve week na vertrek uit Nederland met familie en vrienden achterlatend lig ik in bed alles te relativeren. Luisterend naar Passenger - Hearts on fire probeer ik mijn woorden te vinden en te omschrijven van wat ik tot nu toe allemaal heb meegemaakt. Voor mijn vertrek hebben de mensen mij vaak gevraagd waarom ik dan toch voor Ierland had gekozen? Nou, bij deze kan ik je na anderhalve week vertellen dat in Ierland de mensen ontzettend vriendelijk en opgewekt en nergens geen probleem in zien, vergelijkend met Nederland is dit dan ook een land waar je heerlijk tot rust kunt komen.

De reis begon woensdag 3 september in de auto richting Schiphol met koffers en al ging ik het avontuur tegemoet. Ik ging voor 4 maanden het Erasmus programma volgen aan IT Carlow in Carlow, Ierland. Na een snelle afscheid van pa en Barbera, traantje hier, traantje daar zat ik dan om 13:05 in het vliegtuig richting Dublin. Niet geheel fit (natuurlijk in Nederland nog even een griepje opgelopen) kwam ik dan na anderhalf uur aan op Terminal 2 in Dublin. Eenmaal aangekomen bij de bus werd ik door een Iers vrouwtje aangesproken, die net een lange vlucht vanuit Amerika had uitgezeten, vragend waar ik vandaan kwam en wat ik hier in Ierland ging doen. Eenmaal de bus daar vroeg ik haar vriendelijk of ik haar soms kon helpen met de koffers in de bus te laden, verrast na mijn vraag knikte ze en nadat ik de koffers had ingeladen kreeg ik dan ook een warme knuffel. Een leuke ontmoeting en 15 minuten later was dan ook eindelijk mijn bus gearriveerd die mij naar een bestemming zou brengen waar ik de komende 4 maanden zou vertoeven. Achterom kijkend stapte ik de bus in, rijdend door Dublin wat mij in gedachten terugbracht na vorig zomer, een vakantie van 6 dagen in het mooie Dublin, wetend dat ik daar in deze 4 maanden nog vaak zal komen reed de bus Dublin uit, op naar Carlow.

Iets wat ziekjes en toch wel vermoeid kwam ik dan eindelijk aan bij de Rosbawn B&B in Carlow, hartelijk ontvangen door de eigenaren Frank en Anne Holden. Een mooi stulpje met ongeveer 8 kamers werd ik dan geleid naar mijn kamer helemaal achterin. Nadat ik een beetje bijgekomen was van de ervaringen werd ik welkom geheten met een lekker kopje thee waar ik echt op dat moment aan toe was. Frank en Anne vragend naar waar ik vandaan kwam, wat ik hier ging studeren kon ik mij geen warmer welkom bedenken. Dit leidt mij dan ook gelijk naar de vriendelijkheid en openheid van de Ieren. Een klein gesprekje later werd ik voor een avondmaal doorverwezen naar het Dolmen hotel, waar ik diezelfde avond heerlijk gegeten heb. Met als laatste nog een Guiness nemend ging ik even later op huis aan de koude nacht in en verlangend naar mijn bed toe.

S'ochtends werd ik wakker gemaakt met de mededeling dat het ontbijt klaar stond. Thank god stond daar geen typisch Iers/Engels ontbijt voor mij klaar, because that is not my cup of tea.. Na het ontbijt werd ik door Anne naar IT Carlow gebracht om mij te melden bij de International Office. Uiteraard weer een warm welkom en met veel informatie achterlatend gingen mijn (inmiddels) Spaanse huisgenote en ik de stad in om wat spulletjes te halen om ons later weer bij IT Carlow te melden in de hoop dat ze een huisje hadden gevonden voor ons. En ja, bij terugkomst op kantoor kregen wij de mededeling dat ze iets hadden gevonden voor ons en dat we met acceptatie van het aanbod het huisje s'avonds tegen zessen konden bezichtigen. Eenmaal s'avonds werden we door een iets wat oud vrouwtje het huis ingelaten, wat een prima huisje bleek met alles erop en er aan. Om al niet over het uitzicht en de mooie tuin te spreken.

De volgende ochtend konden we het huisje eindelijk betrekken en nadat de spullen uitgepakt waren besloten we samen om even boodschappen te gaan halen, natuurlijk is er het studentenbudget, dus gewoon even spijker bij de Aldi, wat overigens prima te doen is. Die avond besloten Lays en ik om even een kijkje te gaan nemen in de stad, zodoende kwam we in Tullow Street terecht, de main street in Carlow met veelal winkeltje, een club en genoeg leuke kroegen. 1 van die kroegen is Tulley's typisch barretje met live muziek en veel gezelligheid. Wat wel jammer is en wat ik duidelijk niet gewend ben is dat de kroegen en de clubs hier allemaal rond 2uur sluiten en dat is op zijn Iers gezegd 'fucking shitt'.

Dinsdag 9 september begon dan de intro week voor de Erasmus studenten, deze dag stond vooral in het teken van informatie uitwisselen en kennismaking spelletjes. Van de 130 Erasmus studenten kun je zeggen dat ongeveer de helft uit Frankrijk komt, een gedeelte uit Zuid-Korea (die overigens helemaal baas zijn, maar daar kom ik in een later stadium wel weer op) een behoorlijk groepje uit eigen land en verder Duitsers, Amerikanen en Finnen. Woensdag 10 september moest er geregistreerd worden, wat vloeiend ging (jammer van die foto, maar dat even terzijde), omdat hier door de uni gewoon alles goed geregeld is. Donderdag 11 september stond in het teken van nog meer informatie, we werden allemaal verdeeld in groepen en om de 5 minuten kwam er iemand langs om te vertellen over zijn functie binnen de uni (persoonlijk kreeg ik het idee dat ik bij een ontmoeting van de AA zat). Vrijdag 12 september stond in teken van activiteiten buiten school, er waren 3 opties paintball, discovery park en guided tour at Kilkenny castle. Als echte man zijnde koos ik natuurlijk voor paintball, na een uurtje rijden kwamen we dan aan bij het paintball complex, waar iedereen in pakken werd gehezen. Voordat we dan daadwerkelijk konden beginnen en we in 4 verschillende teams werden verdeeld: groen, oranje, blauw en bruin, kregen we eerst de instructies. Hierbij kwam een medewerker naar voren die op zijn plat Iers begon te vertellen waar je allemaal rekening mee moest houden, datgene wat ik ervan had begrepen is dat je ten alle tijden in het veld je masker op moest houden, want anders zou je dan zomaar '' something in your ayeeee'' kunnen krijgen. Die middag speelden we 3 verschillende speltypes (voor de afhakers onder ons 2), 2 teams tegen 2 teams.

Al met al was dit een mooie intro week, met mooie activiteiten. Inmiddels al veel mensen ontmoet op menig huisfeestje, in de pub of in de club. Een leuk vast clubje opgebouwd, waar we bij elkaar eten, over de vloer komen, mee sporten en pre drinken. Al is het hier een uur eerder vergeleken met in Nederland, ook voor mij wordt het tijd oom te slapen. Morgen begint dan mijn echte studie en zal ik weer het normale ritme tegemoet gaan, waar ik nu na een half jaar toch ook wel echt weer aan toe ben.

Blijf lezen, wordt nieuwsgierig en tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Zeer reislustige jongen en levensgenieter!

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 975
Totaal aantal bezoekers 1771

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: